Holistisk kosthold for kropp og sinn

Naturlig mat og mindre stress bidrar til god helse, vekt i balanse og økt velvære 

Holistisk betyr helhetlig, og i min kostholdsfilosofi er det grunnleggende å se på hele menneske og at alt i ditt liv henger sammen, med deg i sentrum. Du er et resultat av din fortid og det livet du lever i dag basert på ditt kosthold og livsstil. Invester i din helse i dag for å forebygge mot fremtidige livsstilssykdommer som overvekt, kreft, dårlig fordøyelse og stive ledd. Har du utfordringer som lav energi, humørsvigninger og søtsug, kan en omlegging av kosthold hjelpe deg til å snu det. 

Maten er en av de viktigste kildene til god helse og for en sunn vekt, og det er aldri for sent å endre kostholdet. Er du stadig stresset? Stress har en stor påvirkning på helsen, både fysisk og mentalt. Det er en betydelig sammenheng mellom stress og helsen. Har du høyst stressnivå blir næringsopptaket dårligere og kroppen vil ikke slippe på kiloene.

Det er et samspill mellom kroppens behov og det mentale behov. Ved å forstå hvordan kroppens systemer som fordøyelse, hormoner og sultmekanismen fungerer, vil det være enklere å forstå hvilken påvirkning dette har på dine tanker og følelser som til sammen former dine kostholdsvaner. Å endre vanemønster og tankesett er utfordrende, og det er her jeg kan hjelp deg med å forstå sammenhengen. 

Hva er egentlig et sunt kosthold, og hvordan skal man orientere seg i jungelen av informasjon? Vi har aldri slanket oss så mye og samtidig gått så mye opp i vekt. Utviklingen av livsstilssykdommer og overvekt har en skremmende vekstkurve i feil retning. Vi har tilgang til mat 24/7, og dette gjør noe med oss. Vi spiser ofte med øynene, er tenker ikke alltid over hva vi spiser, og at vi spiser mer enn det kroppen trenger.  Vi har mistet evnen til å lytte til kroppens signaler og egen matklokke - hva den trenger av næring og når man skal spise. Det er mye stress som ligger i det å være klokkestyrt eller kaloristyrt, som kan føre til at man tenker på mat og neste måltid hele tiden. Stopp opp et øyeblikk og tenk på hvordan ditt vanemønster er!

Kostholdet bør bestå av ren mat som er minst mulig bearbeidet, uten tilsetningsstoffer og av god kvalitet. I tillegg vil reduksjon av raske karbohydrater ha stor helsegevinst. Lager du mat selv har du kontroll over hva du tilfører kroppen. "Du er hva du spiser" og  "Mat er din medisin" er kjente sitater som beskriver hvorfor riktige råvarer av god matkvalitet er så viktig.

Forebygge livsstilssykdommer. Vi lever i et samfunn med økende overvekt hvor livsstilssykdommer blir mer vanlig. Dårlig sammensatt kosthold kan blant annet føre til leddplager, hodepine, dårlig humør, lite energi, fordøyelsesproblemer, overvekt, insulinresistens og diabetes. Med noen grep vil du kunne forebygge utviklingen, små endringer kan gi store resultater!

Holistisk veiledning baserer seg på 4 grunnpilarer:

1. Optimalt kosthold. Grunnleggende kunnskap om kroppens næringsbehov og hva maten gjør med kroppen vår. Lære om hva kroppen trenger for å få god energi og styrket immunforsvar. Her går vi gjennom valg av ingredienser, råvarer og hvilke tilberedningsmetoder som best for å ivareta matens kvalitet og næringsverdi. Vi tar utgangspunkt i ditt kosthold som blir grunnlaget for videre individuell kostholdsomlegging. 

2. Stabilt blodsukker. Du får kunnskap om hvorfor stabilt blodsukker er så viktig, og hvilke direkte og indirekte faktorer som påvirker blodsukkerbalansen. Vi ser på hva ditt kosthold er i dag og hvordan vi kan konvertere til bedre alternativer. 

3. God fordøyelse. "All sykdom starter med tarmen" sier Hippocrates, og det er mye rett i det. Har du dårlig fordøyelse, kan det gi både ubehag og dårlig næringsopptak, som videre kan bidra til dårlig energi og sykdomsforløp. Her ser vi på hva som kan gjøres for å bedre og forebygge tarmhelsen. 

4. Stressreduksjon. Stress har en stor påvirkning på helsen. Kroppen skiller ikke mellom fysisk og mentalt stress og stress kommer i mange former. Her ser vi på matstress som kan være stress forbundet med det å være kaloristyrt, ha konstant dårlig samvittighet for maten du spiser og at vektnålen peker feil vei. Matstress er også forbundet med å planlegge måltider, handle mat og sette av tid til å spise maten. Vi ser på hvordan du slippe å være ditt eget matpoliti som skaper dårlig samvittighet i forbindelse med hva og hvordan du spiser. Her går vi nærmere inn på Mindful eating, å være tilstede når vi spiser. Bevisstgjøringen av hvorfor vi spiser, maten vi spiser, hvordan vi spiser har en stor påvirkning på vår fordøyelse og mentale helse. Autopiloten styrer mye av våre handlinger og tanker og Mindful eating teknikker vil bidra til å bryte dette mønsteret slik at du blir mer til stede med maten og deg selv. Dette vil bidra til ny matglede og nye sanseopplevelse.